Wat is marketing automation?

Marketing automation; misschien wel de meestbesproken marketingterm van 2014. Maar wat is marketing automation nou eigenlijk? En wat kan je ermee? In dit artikel lees je op hoofdlijnen wat marketing automation in houdt en wat de voordelen zijn om er gebruik van te maken.

Wat is marketing automation en wat kan ik ermee?

Marketing automation helpt de marketeer bij het interacteren met de prospect. Door processen en campagnes te automatiseren, te verbinden en te optimaliseren wordt communiceren gemakkelijker en effectiever. Het biedt mogelijkheden om prospects op maat te benaderen. Dat zorgt voor meer handvatten dan ooit om een kwalitatieve relatie op te bouwen met potentiële klanten en deze door de marketingfunnel te leiden.

De basiselementen van marketing automation

Marketing automation bestaat uit drie basiselementen:

  • Profielverrijking
  • Relevante interactie
  • Waardebepaling

Profielverrijking

Met marketing automation creëer je digitale profielen op basis van het gedrag van de prospect. Vanaf het allereerste (online) contactmoment wordt het gedrag van de prospect geregistreerd. Vanaf dat moment kan het profiel worden verrijkt met bijvoorbeeld demografische gegevens, interesses en het gedrag naar aanleiding van jouw campagnes. Hoe uitgebreider het profiel, hoe meer handvatten je hebt om op maat te converseren.

Een marketing automation platform geeft je ook tools om snel en effectief de content die daar voor nodig is te implementeren in jouw online omgeving. Houd wel de cookiewet in de gaten!

Relevante interactie

Ook wel lead nurtering genoemd. Als marketeer creëer je een funnel waar je prospects zo snel en effectief mogelijk doorheen wilt leiden. Dankzij de profielverrijking in marketing automation ben je als marketeer in staat om de prospect in je campagnes van relevante informatie te voorzien. Daarnaast biedt marketing automation alle tools om de campagnes in te richten en gesegmenteerd te lanceren.

Waardebepaling

Dit wordt lead scoring genoemd. Gedurende het gehele proces van profiel verrijking en interactie is het van belang dat de prospect op waarde wordt geschat. Op die manier weet je als marketeer wie volstaat als marketing qualified lead en klaar is voor een sale en wie nog verder bewerkt moet worden.

Marketing automation B2B of B2C?

Marketing automation is zowel interessant voor B2B als B2C organisaties. Wel is het inzetten van marketing automation het meest effectief als de aankoopcyclus langer dan gemiddeld is.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>