Wat is lead scoring?

Zoals in het artikel over lead nurturing is terug te vinden, maakt marketing automation het mogelijk om prospects geautomatiseerd te bewerken. Daardoor kan je als marketeer invloed uitoefenen op het beslissingsproces. Maar wanneer weet je of de potentiële klant klaar is voor een aankoop?

Van lead nurturing naar lead scoring

Dankzij jouw marketingcampagnes verandert een websitebezoeker in een prospect met een profiel. Dat kan bijvoorbeeld, doordat hij een formulier op de website invult, een whitepaper download of zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

Dat betekent niet per definitie dat de prospect klaar is voor een aankoop. Daarnaast heb je in dit stadium nog te weinig informatie om de lead aan te bieden aan de salesafdeling. Die zullen het simpelweg niet accepteren, omdat de lead nog te koud is. Wanneer weet je dan of een prospect klaar is voor een aankoop? Lead scoring!

Wat is lead scoring?

Lead scoring is een methode in marketing automation, waarbij je op basis van het profiel van de prospect een puntenlijst opstelt. Dat werkt aan de hand van criteria. Vaak wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen expliciete en impliciete data.

Met lead scoring naar marketing qualified lead

Naar aanleiding van de eigenschappen en het gedrag van de prospect ken je een score toe. De hoogte van de score per item, bepaal je op basis van prioriteit. Tijdens de nurturing campagnes ontstaat een scorematrix per lead, zodat je weet welke lead nog moet worden bewerkt of welke lead klaar is om door te geven aan sales. Lees meer over marketing qualified leads in het artikel ‘Wat zijn marketing qualified leads’.

Negatieve lead scoring

Je kent punten toe aan prospects die het gedrag vertonen waar je op hoopt. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat prospects (nog) niet matchen. In het artikel over negatieve leadscoring lees je precies hoe je prospects, die niet voldoen aan jouw criteria, kunt wegfilteren door middel van lead scoring.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>