Wat is lead nurturing? Lees er alles over

Lead nurturing is een veel gehoorde term in het werkveld van marketing automation en inbound marketing. Letterlijk kan het worden vertaald als het koesteren van prospects. Maar wat is het eigenlijk? En hoe werkt het?

Een voorbeeld:

Na een drukke periode ben je helemaal toe aan vakantie. Maar waar ga ik heen? In welk hotel? Hoe wordt de locatie beoordeeld door andere gasten? Welke aanbieder heeft de beste prijs? Wat moet ik meenemen? Wat is de beste tijd van het jaar om te gaan?

Zomaar een paar vragen die je jezelf stelt en waar je antwoord op wilt hebben, voordat je bereid bent om ergens te boeken. Dat biedt kansen voor marketeers. Als marketeer maak je het verschil door in de oriëntatiefase potentiële klanten zoveel mogelijk te voorzien van relevante informatie. Daarmee begeleid je ze door de funnel en creëer je een grotere invloed op het uiteindelijk beslissingsproces.

Inbound marketing en marketing automation

Deze aanpak wordt ook wel inbound marketing genoemd. Het succes staat of valt met de relevantie van de informatie die je de prospect kunt bieden. Krijg je het voorelkaar om op maat antwoord te geven op vragen? Dan heb je een streepje voor op de concurrentie!

Voor het ontwikkelen van een inbound strategie die oplevert, heb je content nodig die relevant is voor de doelgroep. Maar hoe manage je dat met verschillende segmenten, producten en behoeften? Daar komt marketing automation om de hoek kijken.

Wat is lead nurturing

In elk marketing automation platform vind je een functionaliteit die lead nurturing genoemd wordt. Het idee erachter is dat op het moment dat je de eerste informatie van je prospect te pakken hebt het mogelijk wordt om geautomatiseerde campagnes te lanceren met content die specifiek is gericht op de behoefte van de klant.

Als, zoals in het voorbeeld, een bezoeker een digitale brochure heeft aangevraagd voor zuid Spanje dan weet je op welke regio de bezoeker zich aan het oriënteren is. Op basis daarvan kan je met een geautomatiseerd lead nurturing programma mails versturen met links naar informatie over leuke plaatsen, dingen om te doen of ervaringen van andere klanten.

Profiel verrijking

Als je in staat bent potentiële klanten goed te adviseren, ontstaat een relatie. Jouw merk of organisatie wordt als het ware een autoriteit op het gebied van informatievoorziening voor het specifieke onderwerp.

Je zal zien dat de prospect vaker terugkomt naar jouw blog, app of website als hij op zoek is naar antwoorden. Dat betekent dat je ook steeds meer te weten komt over de persoon en daar kan je op in spelen. Hoe beter je dat doet, hoe groter jouw invloed op het beslissingsproces van de potentiële klant.

Lead nurturing: alleen voor nieuwe klanten?

Zeker niet! Lead nurturing is bij uitstek geschikt om juist bestaande klanten opnieuw te bewerken. Lees hier meer over.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>