Wat is inbound marketing en wat kan ik ermee?

Wat is inbound marketing? Het is dé meest lucuratieve, maar vaak ook verkeerd uitgevoerde marketingstrategie van dit moment. Iedere organisatie zou zich bezig moeten houden met inbound marketing, maar dat blijkt lang nog niet altijd het geval. Belangrijkste reden: te weinig kennis. In dit artikel lees je wat inbound marketing is en op welke manier je ermee aan de slag kunt gaan.

Wat is inbound marketing?

De term ‘inbound’ is een marketingfilosofie die eind jaren 90 is ontstaan. Met de steeds grotere mogelijkheden van het internet groeide de beschikbare informatie ten aanzien van producten, diensten en merken exponentieel.

Waar klanten in het verleden in grote mate overgeleverd waren aan de pitch van verkopers werd het ineens mogelijk om veel informatie over producten en diensten met elkaar te delen en te vergelijken. Met al die gratis en gemakkelijk te vinden informatie ontvouwde zich een nieuw soort consument: de zelfonderzoekende consument.

De kansen van inbound marketing voor de marketeer

Door het veranderende landschap wordt de prospect mondiger. Hij heeft zichzelf ingelezen in het onderwerp en weet precies wat hij kan verwachten van diensten en producten. Dat maakt marketing en sales een grotere uitdaging dan ooit.

Aan de andere kant biedt het ook kansen. Als de marketeer in staat is om de prospect te voorzien van relevante informatie wordt het mogelijk om in een vroegtijdig stadium van de oriëntatiefase een relatie op te bouwen met de potentiele klant. Je strategie verandert van push naar pull.

Inbound marketing activiteiten

Wil je actief aan de slag met inbound marketing? Dan zijn er verschillende activiteiten die je kunt inzetten. Over het algemeen is alles gericht op het creëren van content. Een valkuil daarbij is dat vaak zonder duidelijke content strategie een start wordt gemaakt. In veel gevallen strand het uiteindelijk door een gebrek aan capaciteit, inzicht of effectiviteit.

Het is daarom van groot belang om te starten met de ontwikkeling van een content marketing strategie. Vraag jezelf eerst af wat je wilt bereiken en wie je wilt bereiken. Ga daarna pas kijken hoe je het gaat bereiken en dus welke kanalen je het beste kunt inzetten en welke content je moet creëren. Daardoor heb je richting in de werkzaamheden en kan je beter inschatten welke resources je nodig hebt.

Voorbeelden van inbound marketing activiteiten zijn:

Wat is inbound marketing? Jouw nieuwe kans! Waarschijnlijk gebruik je het al, maar ben je er nog niet van bewust wat het belang is van een gedegen inbound marketing strategie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>