Wat is een marketing qualified lead?

Wat is een marketing qualified lead (MQL)

Een marketing qualified lead (MQL) kan worden gedefinieerd als een lead die kwalitatief hoog genoeg is om te worden doorgezet aan de salesafdeling. Dat betekent dat de lead voldoende aankoopintenties vertoond om sales de verkoop te laten realiseren. Deze term wordt voornamelijk gebruik in business-to-business omgevingen. Je zou een marketing qualified lead kunnen definieren als het einddoel van een B2B marketeer.

Misverstanden tussen marketing en sales

Omdat er vaak misverstanden ontstaan over de kwaliteit van leads en de uiteindelijke scoringspercentages door sales is het belangrijk voor zowel marketing als sales mensen om goede afspraken te maken over waar een marketing qualified lead aan moet voldoen.

Toch is het vaak lastig om tot iets goeds te komen, omdat er open eindjes blijven bestaan of niet direct kan worden ingeschat welke kenmerken van prospects de meeste kans op scoren hebben. Daarnaast is er vaak een gebrek aan inzicht met betrekking tot de koopintentie van de potentiële klant. Dat komt doordat er onvoldoende meetmogelijkheden zijn aangaande het gedrag op basis van individuele campagnes.

Marketing qualified leads op basis van lead scoring

Marketing automation biedt een andere aanpak. Onder de vele functionaliteiten die marketing automation te bieden heeft, valt ook de optie lead scoring. Met lead scoring ken je, op basis van kenmerken van de prospect en meetbaar gedrag naar aanleiding van de campagnes, een bepaalde waarde toe. Door vooraf de criteria voor een marketing qualified lead op te stellen, wordt het dus mogelijk om hoge kwaliteit leads te leveren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>