Marketing en sales… marketing automation de oplossing!

Welke marketeer of verkoper kent het niet? Doelstellingen worden net of net niet gehaald en de onontkoombare vraag wordt gesteld: waar ligt dat aan?

Marketing en sales wijzen pertinent naar elkaar. Marketing vindt dat de verkopers niet hard genoeg hun best doen om hun leads op te volgen. Sales verwijt marketing dat de kwaliteit van de door hen aangeleverde leads onvoldoende is.

Marketing automation en lead scoring zou wel eens de oplossing kunnen zijn…

Wat is lead scoring

In marketing automation bestaat de functionaliteit lead scoring. Daarmee wordt het mogelijk om prospects op basis van hun profielinformatie op waarde in te schatten. Een uitgebreide uitleg hierover vind je in het artikel ‘Wat is lead scoring’.

Waar het kort gezegd op neerkomt, is dat je met lead scoring vooraf bepaalde criteria opstelt waar een marketing qualified lead aan moet voldoen. Dat doe je met het opstellen van een scoringslijst gebaseerd op kenmerken en gedrag van de prospect.

Waarom is dat de oplossing?

Als de bovenstaande discussie oplaait, betekent dit praktisch altijd dat marketing en sales niet goed genoeg met elkaar samenwerken en onvoldoende communiceren. Door gezamenlijk de criteria voor een marketing qualified lead te definiëren, zijn de afspraken transparant en voor beide partijen bekend. Dat biedt een heldere uitgangspositie en meer inlevingsvermogen.

Hoe ga ik te werk?

Roep het sales en marketing team bij elkaar, of tenminste de personen die verantwoordelijk zijn voor het doorgeven van marketing qualified leads (MQL) en de personen die verantwoordelijk zijn voor het goed of afkeuren van sales accepted leads (SAL).

Loop de cheatsheet door die je kunt downloaden aan de rechter kant en bepaal gezamenlijk welke informatie marketing kan achterhalen in haar campagnes en welke informatie belangrijk is voor sales.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>