Marketing automation voor bestaande klanten

In het artikel “Wat is marketing automation?’ lees je welke voordelen marketing automation biedt bij het bewerken van nieuwe klanten, om kwalitatief hoge leads te genereren. Maar wat kan marketing automation betekenen voor je bestaande klanten?

Marketing automation wordt effectiever naar mate een profiel van een prospect meer informatie bevat. Op basis daarvan kan je steeds beter met campagnes inspelen op de behoefte van de potentiële klant. Daarnaast is het steeds gemakkelijker om in te schatten waar in de cyclus de prospect zich bevindt. Door middel van lead nurturing kan de prospect verder worden bewerkt.

Prospects? Dat kunnen ook bestaande klanten zijn!

Omdat alles draait om verrijkte profielen zijn bestaande klanten dé ideale prospects. Ze hebben reeds een relatie met het merk en waarschijnlijk heb je in het CRM systeem vaak al heel veel feitelijke informatie opgebouwd. Een beter startpunt bestaat eigenlijk niet.

Hoe pak je dat aan?

Bestaande klanten hebben al een profiel in het CRM systeem of klantendatabase. Wordt dit strak gemanaged? Dan heb je al een fantastische uitgangspositie om nieuwe lead nurturing campagnes op te bouwen.

Synchroniseer de klantinformatie vanuit je CRM of database met het marketing automation platform. Bepaal vervolgens welke klanten interessant zijn voor de nieuwe producten of diensten die je onder de aandacht wilt brengen en gebruik zoveel mogelijk personalisering in je campagnes. Je hebt immers al een relatie opgebouwd met de bestaande klant en weet dus welke interesses er zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>