Marketing automation en cookie wetgeving

Het implementeren van marketing automation als centraal marketingplatform biedt veel voordelen. Je ontwikkelt één centrale marketingdatabase, je creëert relevante en gepersonaliseerde campagnes en je hebt meer inzicht in het gedrag van je doelgroep. Maar hoe zit het met de privacy? Speelt de cookie wetgeving een rol bij marketing automation?

Wat is de nieuwe telecomwet?

De wijzigingen in de telecomwet zijn vanaf 5 juni 2012 in werking getreden. Verscherping daarvan vond plaats op 1 januari 2013. De wijzigingen zijn een resultaat van de omzetting van de Europese richtlijnen en hebben als doel de privacy van internetgebruikers te beschermen.

Onder de telecomwet vallen onder andere bepalingen over cookies, meldplicht bij veiligheidsinbreuken en verstoring van de continuïteit, netneutraliteit en een betere bescherming van de consument.

Cookies en marketing automation

Marketing automation is effectief, doordat informatie van bezoekers wordt bijgehouden en opgeslagen dankzij het inzetten van cookies. Dat betekent dat je te maken krijgt met de nieuwe telecomwet, zodra je een marketing automation platform implementeert.

Inmiddels is de cookiewet wel enigszins versoepelt. Zo hoeft er voor analytics cookies niet langer toestemming te worden gevraagd. Echter, bij daadwerkelijke tracking en registratie van privacy gevoelige informatie verandert er niets. Dus ook niet bij marketing automation. Je dient dus expliciet toestemming te vragen.

Wat moet ik hier aan doen?

Probeer te begrijpen waarom de overheid de cookiewetgeving naleeft. Wees je ervan bewust dat internetgebruikers niet altijd weten op welke manier zij worden gevolgd en dat het belangrijk is dat ze daarom worden beschermd. Zorg dat je transparant bent en geef inzicht in de manier waarop je gebruikmaakt van cookies en waarom.

De beste manier om dat te doen (en wettelijk verplicht) is dat je bij het eerste contactmoment op de website toestemming vraagt voor het plaatsen van cookies. Bied daarbij ook een uitgebreide uitleg aan. Op dit manier kan de bezoeker leren begrijpen, waarom hij wordt gevolgd en wat daarvan de voordelen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>