Lead scoring: Verschil tussen expliciete en impliciete data

Lead scoring in marketing automation software stelt je in staat om met vooraf vastgestelde criteria prospects op waarde in te schatten. Daarbij gaat het om het profiel van de prospect, maar ook om het gedrag dat ontstaat op basis van jouw campagnes.

We noemen die twee categorieën expliciete en impliciete data. In dit artikel lees je meer over deze twee vormen van lead scoring, over hoe het werkt en wat je er uiteindelijk mee kunt bereiken.

Expliciete data is informatie die ‘prospect specifiek’ zijn. Het geeft inzicht in het profiel van het individu en eventueel de organisatie daarachter. Voorbeelden van expliciete data zijn:

  • Functie
  • Demografische gegevens
  • Beslisser ja/nee
  • Verwachte tijd tot aankoop
  • Organisatiegrootte
  • Budget

Impliciete data is de informatie die ontstaat door het vertoonde gedrag van de prospect. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Tijd op de website
  • Ingevulde formulieren
  • Productpagina’s bezocht
  • Download whitepaper

Door de score van beide categorieën samen te voegen, kom je erachter in hoeverre het profiel van de prospect aansluit op jouw ideale doelgroep. Door die informatie te combineren met het gedrag naar aanleiding van jouw campagnes ontdek je ook de aankoopbereidheid. Zo ontdek je dus welke prospect een match is en welke (nog) niet.

Negatieve lead scoring

Naast het toekennen van pluspunten met hoge en lage scores, kan het natuurlijk ook zo zijn dat bepaalde kenmerken van een profiel aantonen dat een lead van lage kwaliteit is. Het is in dit soort gevallen ook mogelijk om criteria op te stellen, waarbij gebruik wordt gemaakt van minpunten. Lees meer hierover in het artikel over negatieve lead scoring.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>