Inbound marketing: van push naar pull strategie

Traditionele marketing is in de meeste gevallen gericht op naar voren schuiven van het merk of aanbod. Daarbij worden bijvoorbeeld advertenties ingekocht en de aandacht getrokken van de doelgroep. Hoewel de mogelijkheden met advertising steeds groter worden om specifieke segmenten te bereiken, is het aantal advertenties dat iemand op een dag te zien krijgt gigantisch. Dat maakt deze push strategie dan ook minder en minder effectief.

Inbound marketing: de pull strategie

Met inbound marketing keer je het om. Je stelt relevante informatie beschikbaar voor de doelgroep. Omdat die doelgroep zelfstandig op zoek is naar die informatie wordt jij als merk gevonden. Het grote voordeel daarvan is dat deze prospect zich actief oriënteert, waardoor de kwaliteit van de lead enorm toeneemt.

Een voorbeeld:
Stel dat je marketing manager bent van bij een verzekeringmaatschappij. Jouw verantwoordelijkheid is het aanleveren van goede leads ter bevordering van de verkoop van een verzekeringspakket voor startende ondernemers.

Op dit moment draait er een zoekmachine marketing campagne via Google Adwords. Startende ondernemers die exact weten wat ze willen, weet je dus te bereiken.

Wat daarbij vergeten wordt, is dat deze startende ondernemers vaak gigantisch veel op hun bordje hebben. Ze moeten van alles uitzoeken over hun verplichtingen en mogelijkheden, voordat ze daadwerkelijk een keuze maken voor een specifiek product.

Focus op het oriëntatieproces

In deze oriëntatiefase liggen kansen. Door de startende ondernemers te helpen met het vinden van informatie, door content beschikbaar te stellen, help je ze in een vroegtijdig stadium met keuzes die ze moeten maken. Dat is over het algemeen geen commercieel gerichte content, maar informatie zoals checklists, tips & tricks, instructievideos, etc.

Door behulpzaam te zijn in een vroegtijdig stadium, zal de klant eerder geneigd zijn om terug te keren om antwoord te krijgen op andere vragen. Daarmee bouwt een merk aan autoriteit en top-of-mind awareness en dat komt ten goede op het moment dat de potentiele klant klaar is voor een aankoop.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>