Het verschil tussen marketing automation en CRM software

Er zijn al marketing management tools op de markt. Waarom nou weer marketing automation software? Als ik klantinformatie nodig heb dan haal ik die toch gewoon uit het CRM? De verschillen tussen marketing automation software en CRM software op een rij.

Het doel van het CRM systeem

Het belangrijkste verschil tussen marketing automation software en een CRM systeem is dat een CRM systeem voornamelijk ontwikkeld is op basis van de behoeften van salesmensen en accountmanagers.

Zo is het gericht op het registreren en managen van informatie die voortkomt uit contactmomenten tussen de salesafdeling en de prospect of klant. Ook is het in een CRM vaak mogelijk om verkoopresultaten en leadopvolging te monitoren. Daarnaast wordt de software gebruikt om informatie van andere stakeholders van een organisatie te managen, zoals die van leveranciers en de pers. Al met al is de belangrijkste focus van een CRM systeem op het closen van een deal. Marketing automation heeft andere opties.

Het doel van marketing automation software

Ook marketing automation software is gemaakt om informatie op te slaan en profielen op te bouwen en te managen. Echter, marketing automation software gaat een stukje verder en focust op informatie die belangrijk is voor de marketeer, in plaats van de sales- of accountmanager.

Zo zijn de functionaliteiten gericht op het het tracken van gedrag op basis van campagnes, leadscoring en automatische profielverrijking ten gunste van de marketingdatabase.

De overeenkomsten tussen marketing automation en CRM

De vraag die al snel naar boven komt is: waarom heb ik beide type systemen nodig?

Door beide systemen te gebruiken, en deze bij voorkeur met elkaar te koppelen, ontstaat een totaaloplossing voor marketing en sales. Het wordt voor marketeers mogelijk om uitgebreidere profielen op te stellen om campagnes te optimaliseren en maatwerk te leveren.

Bijkomend voordeel voor de salesafdeling is dat er reeds een verregaande relatie kan worden opgebouwd met de prospect in de marketingfunnel. Daardoor beschikt sales over veel meer informatie om de deal uiteindelijk te sluiten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>