7 voordelen van marketing automation op een rij

Dat marketing automation blijvend is, lijkt inmiddels wel duidelijk. Toch vinden veel marketeers het nog lastig om de waarde ervan in te schatten. Hieronder vind je zeven voordelen van marketing automation om je over de streep te trekken.

1. Iedere lead wordt opgevolgd

Afhankelijk van het gedrag en de eigenschappen van de prospect wordt deze altijd ingedeeld in een specifiek segment. Door deze segmenten vooraf te bepalen en hier relevante campagnes voor te ontwikkelen, wordt het proces waterdicht en geautomatiseerd. Zonder dat je er verder over hoeft na te denken wordt iedere lead opgevolgd op basis van interesse, gedrag en status in de aankoopcyclus.

2. Overeenstemming met sales

Tijdens de conversatie met de prospect ben je met marketing automation in staat deze op waarde in te schatten op basis van vooraf bepaalde criteria. Het is aan te raden om die criteria op te stellen in samenwerking met de salesafdeling. Zij weten als geen ander welke eigenschappen duiden op een grote kans van slagen. Daarnaast kan sales jou als marketeer nooit meer verwijten dat de kwaliteit van de aangeleverde leads onvoldoende is…

3. Meer inzicht in het gedrag van je doelgroep

Vanaf het allereerste (online) contactmoment ontstaan de eerste inzichten in het gedrag van de prospect. Alle interactie wordt vervolgens geregistreerd. Welke artikelen hij leest, welke e-mails hij opent, hoe lang hij welke productpagina’s bekijkt, etc. Deze informatie is van onschatbare waarde bij het optimaliseren van de campagnes.

4. Betere campagne resultaten door relevante content

Openratio’s en doorklikratio’s kunnen beter. Maar hoe doe je dat? Simpel! Met marketing automation ontwikkel en lanceer je de campagnes op basis van een profiel. Dat betekent dat je vooraf vaak al veel informatie hebt waar de content op moet worden afgestemd. Het resultaat is relevantere inzet van kanalen en effectievere campagnes.

5. Het aangaan van een kwalitatieve relatie

Doordat je meer informatie tot je beschikking hebt over waar de prospect naar zoekt, kan je deze ook beter helpen. Als je in de oriëntatiefase hulpvaardig bent, bouw je vroegtijdig aan een relatie met de potentiële klant en druk je je stempel op het beslissingsproces.

6. Eén centrale marketingdatabase

Een marketing automation platform biedt een centrale plek waar alle marketingdata samenkomt. In veel gevallen is het ook mogelijk om andere tools te koppelen, zodat ook die informatie niet verloren gaat. Bovendien kan al deze informatie worden ingeschoten in het CRM. Waar blijven die gegevens op dit moment?

7. Meer marketing, minder tools

Marketing automation is van onschatbare waarde voor profielverrijking en registratie van gedrag. Maar de functionaliteiten in marketing automation zijn minstens zo belangrijk. Een marketing automation platform komt vaak standaard met verschillende opties om campagnes in te richten en te optimaliseren.

Een paar voorbeelden van functionaliteiten die in vrijwel elk marketing automation platform terug te vinden zijn:

Door alles hierin te integreren, wordt het veel gemakkelijker om campagnes te ontwikkelen en te lanceren en heb je minder verschillende tools nodig om het te realiseren.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>