5 voordelen van marketing automation voor sales

Dat marketing automation jouw werk als marketeer effectiever maakt, is inmiddels wel duidelijk. Maar hoe voorkom je roddels van de afdeling sales over je nieuwe hightech tool? Simpel! Laat zien wat de voordelen van je marketing automation platform voor hen zijn. Hieronder vind je vijf ijzersterke voordelen van marketing automation voor sales:

1. Sales krijgt meer invloed op de kwaliteit van de leads

Marketing automation werkt met de functionaliteit lead scoring. Dat betekent dat je vooraf, op basis van kenmerken en gedrag van de prospect, bepaalde criteria opstelt waar een kwalitatief goede lead aan moet voldoen.

Door de salesafdeling te betrekken bij het opstellen van deze criteria wordt de overbrugging tussen marketing qualified leads en sales accepted leads kleiner gemaakt. Daarnaast zal sales zich daardoor medeverantwoordelijk gaan voelen over de kwaliteit van de leads die jij aanlevert. Ze kunnen je in ieder geval nooit meer verwijten dat de kwaliteit onvoldoende is…

2. Meer achtergrond informatie over leads

Het marketing automation platform is de centrale tool voor iedere marketeer. Het creëert een helicopterview en praktisck alle (inbound) campagnes kunnen ermee worden gemanaged. Datzelfde geldt voor insights in gedrag en content management van de website.

Omdat er zoveel mogelijk is binnen dit enkele platform kan al die informatie worden opgeslagen in de profielen van de individuele prospects. Door die informatie vervolgens te synchroniseren met het CRM systeem krijgt de verantwoordelijke sales of accountmanager een schat aan nieuwe achtergrond informatie die hij kan inzetten bij zijn gesprekken en in de pitches.

3. Minder tijd investeren in sales oriëntatie

Dankzij marketing automation kunnen doorgestuurde leads gigantische hoeveelheden informatie over prospects en hun gedrag bevatten. Waar traditioneel het eerste gesprek van een verkoper vooral is gericht op het ‘leren kennen’ van de lead kan nu de nadruk worden gelegd op het ‘masseren en inspelen’ op de behoefte.

4. Schone synchronisatie tussen marketing database en CRM

Gebruik je nog geen marketing automation? Dan is de kans groot dat je veel verschillende tools inzet, met functionaliteiten waar op allerlei manieren informatie en statistieken uit te halen zijn. Natuurlijk probeer je zoveel mogelijk van die informatie te clusteren en door te geven aan de afdeling Sales, maar vaak is daar weinig meer van te maken of te gebruiken in een verkoopgesprek.

Met marketing automation vang je al die data per individu op in één centrale database. Door het platform te koppelen met het CRM systeem wordt dat allemaal netjes doorgezet. De andere kant op werkt uiteraard ook!

5. Warme leads = makkelijk scoren

De methodologie van inbound marketing en marketing automation zorgt ervoor dat een belangrijke verantwoordelijkheid die traditioneel bij de salesafdeling ligt gedeeltelijk wordt overgenomen.

Doordat je met inbound marketing belangrijke virtuele één-op-één contactmomenten inbouwt, ontstaat vroegtijdig een goede relatie. Pas als jij als marketeer bepaalt dat ook het gedrag van de prospect aankoopintenties vertoont, stuur je de lead door aan sales. Die hoeven het eigenlijk alleen nog maar in te koppen…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>