4 voordelen van inbound marketing

Inbound marketing is gericht op het aantrekken van potentiële klanten die zich zelfstandig oriënteren op een bepaald onderwerp. Daar kan je als marketeer op inspelen door informatie beschikbaar te stellen. Dat proces kost echter veel tijd. En wat levert het eigenlijk op? 4 voordelen van inbound marketing op een rij:

Tijdrovend, maar kostenbesparend

Inbound marketing activiteiten kunnen tijdrovend zijn. Alles draait om content en die moet worden ontwikkeld. Zeker bij de start is het opzetten van een strategie en de eerste bulk met content, zonder dat je resultaten hebt, een stevige uitdaging.

Maar zodra je op weg bent, zal je jezelf afvragen waarom je niet veel eerder bent gestart met inbound marketing. Als de content begint aan te slaan, de database vult zich met leads en er zit systeem in content creatie dan verandert inbound marketing in een proces dan weinig kost en veel oplevert.

Gecreëerde content is er voor altijd

Een groot voordeel is dat content die je creëert een eenmalige investering is en daarna blijvend nieuwe bezoekers en prospects oplevert. Het kost tijd om het in te richten, maar is er vervolgens voor altijd.

Dat is een groot verschil met outbound campagnes. Daarbij koop je bepaalde ruimte in voor een bedrag en zodra die ruimte verbruikt is, verdwijnt de boodschap. Denk aan pay-per-click of pay-per-view. Met content die jezelf beheert, verover je een positie op de markt die blijvend is.

Effectief bereik

Met inbound marketing activiteiten gaat de potentiële klant op zoek naar jou als marketeer en niet andersom. Dat betekent dat de prospects die jou vinden daadwerkelijk interesse hebben in jouw onderwerp en/of product. Dat maakt inbound campagnes vele malen effectiever dan outbound campagnes. De campagnes bereiken de specifieke doelgroep die in de informatie geinteresseerd zijn.

Inbound marketing is onderscheidend vermogen

Inbound marketing wordt lang niet altijd goed ingezet door marketeers. Vaak ontbreekt het aan ervaring om een goede content strategie op te zetten en de capaciteit om die vervolgens uit te rollen.

Dat is een gemiste kans. Met inbound marketing werk je aan de pull strategie van je marketingbeleid. Dat wil zeggen, je helpt potentiële klanten met het vinden van de informatie waar ze zelf actief naar opzoek zijn. Doordat het eerste contactmoment al in een vroegtijdig stadium plaatsvindt in het aankoopproces laat je zien hoe servicegericht jouw merk is. Dat onderscheidt jouw organisatie van de concurrentie en heb je al snel een streepje voor. Dat biedt mogelijkheden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>