3 nadelen van marketing automation

Waar voordelen zijn, vind je ook nadelen. Dat geldt tevens voor marketing automation. Hieronder een opsomming van de nadelen van marketing automation waar je rekening mee moet houden als je aan de slag gaat met marketing automation.

1. Succes staat of valt met technische kennis

Marketing automation biedt een gigantisch hoeveelheid mogelijkheden. Dat is een voordeel uiteraard, maar het betekent ook dat de technische complexiteit toeneemt.

In veel gevallen is het mogelijk de volledige website te integreren, e-mail te versturen, profielen op te bouwen, dynamische content te genereren en statistieken bij te houden. Als het eenmaal goed is ingericht, is the sky the limit.

Wat daarbij moet worden opgemerkt, is de vaak complexe technische setup die over het algemeen niet tot het takenpakket van een marketeer behoort. Een succesvolle implementatie staat of valt met de technische implementatie en dat maakt jou als marketeer afhankelijk van anderen.

In de meeste gevallen kan je wel rekenen op technische ondersteuning van de marketing automation leverancier. Vraag daar dan ook expliciet naar tijdens het selectieproces.

2. Veel aanbieders, grote verschillen

Marketing automation staat in de kinderschoenen. Veel grote softwareleveranciers, zoals Oracle, Adobe en Salesforce, zien dit als de heilige graal en het nieuwe succesverhaal na CRM software. Het feit dat slechts 7% van de organisaties wereldwijd iets met marketing automation doet, geeft aan dat de kansen enorm zijn. Tegelijkertijd betekent dit ook dat er nog veel ontwikkeld zal worden op basis van de ervaringen die marketeers gaan opdoen de komende tijd.

De huidige situatie is dan ook dat dat de meeste aanbieders vooral druk zijn het ontwikkelen van allerlei nieuwe functionaliteit. Veelal gebaseerd op hun eigen ervaringen en benadert vanuit een technisch perspectief. Dat betekent dat de gebruiksvriendelijkheid en de volledigheid van functionaliteit vaak te wensen overlaat.

Bij de selectie van een marketing automation platform is het daarom ontzettend belangrijk om een volledig beeld te krijgen van de aanbieders en de mogelijkheden die zij bieden. De verschillen zijn gigantisch en veranderen constant. Eenmaal een keuze gemaakt dan wordt het lastig om over te stappen.

3. Onvolledige integratie met andere tools

De aanbieders van marketingsoftware zijn niet te tellen. Denk aan e-mail-, social en advertentie software. Dat geldt waarschijnlijk ook in jouw organisatie. Kies je voor een marketing automation platform dan wordt dit het centrale systeem in de marketing afdeling. Daarom zal je er belang aan hechten om zoveel mogelijk tools die je gebruikt te koppelen.

Zoals gezegd zijn veel aanbieders erg druk met het ontwikkelen van basis functionaliteit en daardoor blijven goede koppelingen met software van derden vaak liggen. Houd er dus rekening mee dat in veel marketing automation software het lastig is om bijvoorbeeld gedetailleerde rapportages te krijgen van online advertentie campagnes.

Denk er ook over na om tools van derden in te wisselen voor de modules van het marketing automation platform. Veel van de tools zitten ook daarin verwerkt. Kijk hier voor een lijst met functionaliteiten van marketing automation.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>